Meteen naar de inhoud

Moet de World Food Center Experience er wel komen?

Begin volgend jaar mag de gemeenteraad beslissen of er wel genoeg mensen naar de World Food Center (WFC) Experience zullen komen. Dat zei wethouder Leon Meijer op de digitale inloopavond die op 11 mei uitgezonden werd. Als de conclusie is dat de huidige prognose van 330.000 bezoekers per jaar niet realistisch is, kan de gemeenteraad beslissen dat het hele feest niet door gaat.

Is het wel verstandig om tot volgend jaar te wachten vraag ik me af? Is het niet mogelijk nu al te bepalen of de verwachte bezoekersaantallen wel kloppen? Want als je nu al die conclusie kunt trekken dat de prognoses niet kloppen, bespaar je immers een hoop geld en moeite.

Zonder te beweren dat ik een expert ben, er lopen in deze tijd al genoeg zelfbenoemde experts rond, kan het geen kwaad dat ik als leek toch enige vragen stel. En helemaal dom ben ik ook niet. Ik bezocht pretpark Wildlands in Emmen toen het net geopend was. Mijn conclusie aan het einde van de dag was: te duur, te weinig interessant, dit gaat het niet worden. Ik zat er niet ver naast.

Maar de Experience is nog niet klaar dus dan is het koffiedik kijken kun je beweren. Inderdaad, maar je kunt voor een indicatie ook kijken wat andere publiekstrekkers aan publiek binnen halen.

Kijken we daarvoor ter vergelijking naar het wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam. Gezeteld vlakbij het Centraal Station in miljoenen toeristenstad Amsterdam trok het Nemo in 2019 670.000 bezoekers. Dichter bij Ede trok het wereldvermaarde Kröller-Müller Museum in Otterlo in 2019 405.000 bezoekers. 560.000 mensen bezochten het Open Lucht Museum in Arnhem. Als laatste vergelijking noem ik het  Watermuseum in Arnhem dat in 2019 66.000 bezoekers trok.

Waar plaatsen we de Experience? Is het reëel te verwachten dat ze de helft van het aantal bezoekers van het Nemo zal trekken? Het Nemo dat ook een directe concurrent is met een tentoonstelling als “Voedsel van Morgen” die dit jaar gepland staat. Is het reëel dat de Experience 80% van het bezoekersaantal van het tweede van Goghmuseum ter wereld gaat behalen of 58% van die van het Open Lucht museum? Of klopt de verwachting meer dat de Experience vergelijkbare aantallen bezoekers als het watermuseum zal trekken?

Het hangt natuurlijk af van de vraag of de inhoud van de Experience interessant genoeg is. En als je mensen wilt verleiden te komen dan moet je ook eens wat nieuws presenteren. Hiervoor is dan wel weer geld nodig. Het bizarre is nu dat het Masterplan, waarin het ontwerp van de Experience geschetst staat, erkent dat vernieuwingen van de inhoud noodzakelijk zijn. Maar tegelijk zegt ze dat dit geld niet van de bezoekersomzet kan komen, omdat ook bij 330.000 bezoekers die omzet hiervoor sowieso te laag is.
Het geld moet daarom komen van incidentele bijdragen van het bedrijfsleven. En als dat niet lukt zal de overheid bij moeten springen. De gemeenteraad zal dus moeten beslissen of Ede het risico wil lopen blijvend geld in vernieuwingen van de Experience te steken.

Blijvend investeren in je bedrijf, om klanten te blijven trekken terwijl je weet dat dit sowieso toch te weinig op gaat brengen om de investeringen in je bedrijf te financieren. Dat is dus in feite de business case die wethouder Meijer volgend jaar op tafel wil leggen en waarover de gemeenteraad in al zijn wijsheid mag beslissen.
Maar daar is het toch allemaal niet om begonnen lijkt me. De Experience komt er voor het publiek voor wie je uiteindelijk al die tijd, moeite en geld er allemaal insteekt. Als de vraag hoeveel bezoekers er komen dan in feite irrelevant is, dan is de vraag gerechtvaardigd voor wie je het eigenlijk allemaal doet. Dan is het ook logisch de vraag te stellen of de gemeenteraad nu al niet moet beslissen of de WFC Experience er wel moet komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *