Meteen naar de inhoud

Een ander mobiliteitsbeleid is mogelijk en noodzakelijk

Op 16 januari van dit jaar was het een totale verkeerschaos in Bennekom en op de Dreeslaan richting Ede. Ik kan ervan meepraten want ik was die dag zelf van Bennekom naar Ede onderweg met deelnemers van ons Zorgbedrijf. ‘Ik ben iets later,’ gaf ik de volgende deelnemer door. Wat normaal gesproken echter een ritje van 10 minuten was, werd nu een filegang van 50 minuten. Oorzaak de op die 16e januari begonnen afsluiting van de Bennekomseweg en de Edeseweg. Hierdoor kon je vanuit Bennekom alleen via de Dreeslaan met je auto naar Ede rijden. Gevolg: chaos.

Tot het voorjaar van 2024 gaat die afsluiting duren, een regelrechte verkeersramp. Dacht ik. Want inmiddels is de file opgelost en rijden we gewoon weer via de Dreeslaan van Bennekom naar Ede in dezelfde tijd als voor de afsluiting.

De file is weg, maar waar zijn al die auto’s dan gebleven?

Gewoon thuis is misschien het antwoord. Immers 80%  van alle autoritten in Ede zijn korten dan tien kilometer en de helft van alle autoritten zelfs korter dan 2.5 kilometer. Ik ken mensen die 2.5 kilometer van het station wonen en met de auto naar het station gaan om daar de trein te pakken. Goeie kans dat die mensen nu de fiets pakken.

Dat ze dat eerder niet deden was omdat er een weg lag zodat je ook met de auto kon. En omdat veel mensen dat deden werd het heel druk. En omdat het heel druk werd was de wegcapaciteit te klein en dus moet er meer asfalt bijkomen zodat nog meer mensen die 2.5 kilometer met de auto naar het station kunnen rijden.

Maar nu maken die mensen, gedwongen door die afsluiting, een andere keuze: ze pakken de fiets en ze voelen zich gezonder, ze genieten van de buitenlucht, ze kunnen zomaar zonder te schreeuwen met elkaar praten en ze horen vogeltjes fluiten. Dit is Ede glimlachen ze, midden in de natuur. Eenvoudig geluk dat ontstond door eenvoudigweg een weg af te sluiten.

Droom lekker verder hoor ik u zeggen, die weg gaat volgend jaar weer open. Wellicht, maar misschien niet, of niet helemaal. Als Ede tenminste serieus werk maakt van de Koersnota Mobiliteit 2023. Want in die nota zegt wethouder de Pater namens het Edese college dat ze minder en duurzamere mobiliteit wil. Want de ruimte wordt schaarser, verblijfsgebieden staan onder druk en gemotoriseerd verkeer heeft een negatieve impact op de samenleving. Daarom moeten we andere vervoermiddelen gebruiken. Aldus het college!

De afsluiting van de Bennekomse en Edeseweg bewijst dat dat beleid haalbaar is. Want als je auto stimulerende structuur weghaalt, maken mensen andere keuzes. En als het hier werkt, kan het ook op andere plekken in Ede werken. Stelt u zich eens voor dat door zo’n mobiliteitsbeleid het autoverkeer in Ede met 50% vermindert? Dat betekent onder andere meer rust, meer veiligheid, minder ongelukken, gezondere mensen, lagere zorgkosten, minder kosten aan wegenonderhoud, meer ruimte voor groen, speelplekken en woningen. Geen dagdromerij lijkt me dus, maar bittere noodzaak voor een leefbaar Ede.

 Op 16 maart behandelt de gemeenteraad de Koersnota Mobiliteit 2023. Laten we hopen dat zij dan laat zien dat zij ook van die noodzaak overtuigd is.

Bron: de Koersnota mobiliteit is te vinden bij de stukken voor de raadsvergadering van 16 maart. Zie ook https://ede.raadsinformatie.nl/bijeenkomst/1007942/Politieke%20Dag%20Ede%20(PDE)%2016-03-2023

Foto: B137 Licentie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Miami_traffic_jam,_I-95_North_rush_hour.jpg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *