Ik rijd in de auto over de Arnhemseweg in Otterlo richting het centrum. Vlak voor de weg een slinger maakt, bij het vaak drukbezochte terras van de Waldhoorn, steken voetgangers en fietsers onvoorzichtig over. Onvoorzichtig in mijn ogen, want ik zit in een auto, heb voorrang en mag daar 50 kilometer per uur rijden. Dus zij moeten wachten en beter uitkijken. Bovendien heb ik haast en zo is het toch afgesproken?
Ja, zo is het afgesproken, maar is dat wel een goede afspraak? Misschien kan het ook anders.
Ik rijd in de auto over de Arnhemseweg in Otterlo richting het centrum. Ik weet dat de weg een slinger maakt bij het vaak druk bezochte terras van de Waldhoorn. Daar steken vaak voetgangers en fietsers (toeristen, ouderen, schoolkinderen) over. Je mag daar van de provincie Gelderland en de gemeente Ede wel 50 kilometer per uur rijden, maar ik weet dat dat met die drukte gevaarlijk kan zijn. Daarom verminder ik mijn snelheid als ik zie dat fietsers en voetgangers inderdaad aan het oversteken zijn. Vlak voor de oversteek stop ik en wacht ik tot iedereen veilig overgestoken is. Na een minuut wachten, kan ik doorrijden.
De tweede situatiebeschrijving is geïnspireerd door het boek “Het recht van de snelste,” geschreven door Thalia Verkade en Edenaar Marco te Brömmelstroet. Door dit boek, een aanrader, ging ik mij afvragen waarom fietsers en voetgangers op dit punt in Otterlo eigenlijk moeten wachten op het voorbijgaande autoverkeer. Waarom hebben auto’s hier voorrang? Waarom is dit oversteekpunt niet veel veiliger ingericht? Waarom geldt hier het recht van de snelste?
Het antwoord heeft te maken met hoe je naar dingen kijkt. Een Tilburgse wethouder zei dat het de automobilisten zijn die zouden moeten oversteken, in plaats van de voetgangers. Het is een omkering die een knak in je hersens veroorzaakt. Zo logisch, dat je je afvraagt waarom we dat niet eerder bedacht hebben.
Dat komt misschien doordat als gevaarlijke verkeerssituaties tot doden en gewonden leiden het vaak een ver van ons bed show is. Cijfers maken dan weinig indruk. Dat er jaarlijks wereldwijd ongeveer 1,3 miljoen mensen bij verkeersongevallen om het leven komen (dat is elke twee minuten vijf doden!!!) en dat verkeersongevallen de belangrijkste doodsoorzaak onder jongeren tussen 5 en 29 jaar is, nemen we tot ons als een nieuwsfeitje.
Dat nieuwsfeitje is echter ook in Nederland een slagveld en dat proberen Verkade en te Brömmelstroet te laten zien op de site https://www.hetongeluk.nl/ De site toont een verbijsterende aaneenrijging van (dodelijke) ongelukken, waarvan de meeste het landelijk nieuws niet halen en die nooit het onderwerp zijn van een persconferentie van de minister-president. Van zondag 20 september 2020 tot en met zaterdag 26 september 2020 tel ik 37 ongelukken met negen doden en nog veel meer gewonden.
De berichtgeving over de ongelukken is vaak omfloerst. Er wordt beschreven wat er gebeurd is, het leed achter de ongelukken blijft achterwege. Bij één berichtgeving, over een 31-jarige vrouw die overreden werd door een vrachtwagen, wordt wel melding gemaakt over zorgen over het gevaarlijke kruispunt.
Gevaarlijk wellicht omdat fietsers moeten oversteken en vrachtwagens niet.