Meteen naar de inhoud

Stoep parkeren

Een geparkeerde fiets op een autoweg is een beeld waarvan iedereen zal zeggen: “Zijn ze nou helemaal gek geworden?” Omgekeerd schijnt het echter wel normaal te zijn een auto op de stoep of op het fietspad te parkeren. Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig op het fietspad naast de doorgaande weg hier in Otterlo. Niet op de stoep, want die is hier enige jaren terug grotendeels verdwenen. Tegelijk ruimden zo’n 80 grote eiken het veld, maar dat terzijde.
Parkeren op het fietspad levert levensgevaarlijke situaties op. Van de week zag ik een vrouw op de fiets, met kind achterop, over het fietspad hier in Otterlo rijden. Totdat ze niet verder kon door een pontificaal op het pad geparkeerde auto. Haar idee om af te stappen, en via de rijweg om de auto heen te lopen, verliep niet helemaal goed. Er kwam een grote vrachtauto aan denderen. De vrouw schrok, de fiets ging wiebelen, maar gelukkig kon ze haar evenwicht bewaren.

Het leek me een goed moment om de eigenaar van de auto te wijzen op zijn gevaarlijke parkeergedrag. Zeker omdat het hier om een geparkeerde politieauto ging. “Heren u staat fout geparkeerd,” was mijn mededeling aan de verbouwereerde politieagenten. “Wij parkeren waar wij willen,”was hun botte reactie. Bot, maar niet helemaal onwaar. Agenten hoeven zich als ze in dienst zijn en het noodzakelijk is, niet aan de verkeersregels te houden. Maar in deze situatie was van noodzaak geen sprake. In de discussie die volgde kwam het erop neer dat ze ook niet goed wisten wat nu precies de regel is hier in Otterlo. En dat is niet zo raar: een onduidelijke weginrichting, leidt hier steeds opnieuw tot gevaarlijke situaties.

Op de stoep of fietspad parkeren is niet alleen in Otterlo een probleem. Van de week werd ik er bijvoorbeeld op gewezen dat er in Ede-zuid veel op stoepen geparkeerd wordt. Mensen moeten steeds vaker via de weg lopen omdat de stoep deels geblokkeerd is. En als dat niet kan en ze moeten toch over de stoep, dan wordt het in deze coronatijden wel erg lastig om 1.5 meter afstand te houden.

Wat is het probleem? Zijn er te veel auto’s of zijn er te weinig parkeerplaatsen? Beide niet volgens de gemeente Ede, want wat lees ik op de gemeentelijke website: “In de gemeente Ede zijn voldoende parkeerplaatsen voor zowel auto’s als fietsen.” Diezelfde website gaat echter ook in op de parkeerproblemen in de Wijk Rietkampen. De oorzaak van die problemen zou volgens de gemeente juist een gebrek aan parkeerplaatsen zijn. Oplossing volgens het College is het creëren van extra parkeerplaatsen. Dan moet er natuurlijk wel ruimte vrijgemaakt worden. Dat gebeurt, zo lees ik op de site, door sommige groenplekken en speeltoestellen te verplaatsen.

Dus er zijn niet te weinig parkeerplaatsen en als dat wel zo is lossen we dat op ten koste van groen en speeltoestellen. Misschien dat deze in 2019 bedachte oplossing in 2020 achterhaald raakt. Dat zou je denken als je leest wat de coronacrisis behalve veel ellende de stad Milaan gebracht heeft. De straten zijn er leger dan ooit en de lucht boven de stad is in decennia niet zo schoon geweest. Als de crisis voorbij is wil het Milanese stadsbestuur iets van die effecten behouden door de stad om te turnen van een autoparadijs in een fietsstad. Duurzamer en groener wordt in Milaan het nieuwe normaal.

Dat lijkt me een mooi uitgangspunt voor een nieuw parkeerbeleid in Ede. Duurzamer, groener en ruim baan voor fiets en voetganger. Met als het nieuwe normaal: je fiets parkeren op een autoweg.

https://nos.nl/collectie/13841/artikel/2331437-milaan-grijpt-coronacrisis-aan-om-van-autoparadijs-een-fietsstad-te-maken

https://www.crow.nl/downloads/documents/kpvv-kennisdocumenten/brochure-parkeren-in-woongebieden-een-nieuw-type-p

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *