Meteen naar de inhoud

Het Edese college kiest voor de auto

Vrij parkeren, wellicht een droom voor iedere automobilist, mag vanaf 1 januari 2021 weer op het ENKA terrein, de vlakbij het treinstation gelegen woonwijk in Ede. Het parkeervergunningensysteem dat nu geldt, wordt daarmee opgeheven. Dit besloot het vijf partijencollege van Gemeente Belangen, VVD, CDA, ChristenUnie en GroenLinks deze week. Achtergrond was dat het aantal forenzen dat gebruik maakte van de parkeerplaatsen in de wijk toch wel meeviel.

De maatregel is waarschijnlijk tijdelijk zegt het College, maar is niettemin wederom een keuze voor de auto, want de boodschap is duidelijk: kom maar automobilisten die eerst wegbleven, er is genoeg plek en het is gratis. Hoeveel plek is er dan? Tweeduizend plekken als de wijk af is. Bij elkaar bijna vijf voetbalvelden parkeerplaatsen gevuld met auto’s. Een prachtige bijdrage aan de leefbaarheid van de wijk.

De Edese beslissing komt wellicht voort uit de Edese bestuurscultuur, want in andere gemeentes doen ze dit anders. Zo lees ik deze week in nota bene de Telegraaf dat in Rotterdam het College van VVD, CDA, PvdA, D66 en GroenLinks een wijk wil aanleggen waar parkeren helemaal taboe is. Geen parkeervergunningen, geen vrij parkeren, maar een parkeernorm van nul in de wijk. Dat kan natuurlijk alleen als er een treinstation vlakbij die wijk ligt denk je dan…. Een beetje toekomstvisie helpt ook wellicht.

Ook het Amsterdamse College van PvdA, SP, D66 en GroenLinks liet deze week op autogebied van zich horen. De Weesperstraat, een verkeersriool dwars door de stad, wil zij tijdelijk afsluiten voor doorgaand verkeer. Dit om te kijken wat die afsluiting onder andere zal betekenen voor de luchtkwaliteit en de leefbaarheid. Een inkoppertje lijkt me.

De kunst hebben de Amsterdammers waarschijnlijk afgekeken van Parijs waar de sociaaldemocratische burgemeester Anne Hidalgo een weg langs de rivier de Seine besloot af te sluiten voor auto’s en het gebied teruggaf aan de voetgangers. Omliggende straten werden daardoor wel drukker, maar het totale autoverkeer werd minder door een toename van het gebruik van openbaar vervoer en fiets en ook door het sluiten van parkeergarages. Dat laatste omdat die parkeergarages een aanzuigende werking zouden hebben op auto’s.

Tsja, in Ede zijn we nog niet zover. Sterker het Edese College gaat nog even flink door met aanzuigen. Zo werkt Ede aan de zuidkant van de gemeente druk aan de aanleg van het toekomstige verkeersriool van de A12 richting Ede. Aan de noordkant van het station worden ten behoeve van het doortrekken van dezelfde weg honderden bomen gekapt. En in de ENKA wijk schaft het Edese college dus parkeervergunningen af en werkt ze verder aan de aanleg van vijf voetbalvelden parkeerplaatsen.

Maar stelt u zich nu eens voor dat we die vijf voetbalvelden anders zouden gebruiken. Bijvoorbeeld als speelplekken voor kinderen of een mooi park. Stelt u zich eens voor wat het zou betekenen voor de leefbaarheid en de luchtkwaliteit als er straks geen minimaal 22.000 auto’s per dag tussen Bennekom en Ede rijden. Stelt u zich eens voor dat die honderden bomen zouden blijven staan.

Stelt u zich dus kortom eens voor wat het voor Ede zou kunnen betekenen als het vijf partijencollege van Gemeente Belangen, VVD, CDA, ChristenUnie en GroenLinks niet voor de auto kiest.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *