Het is altijd prettig als je bevestigt krijgt dat je niet helemaal gek bent. Dat gebeurde me van de week toen ik in de Gelderlander van 6 augustus las dat in 2018 het record aantal van tienduizend vliegtuigen vanaf Schiphol over Ede, Bennekom en Wageningen zal vliegen. Dat is een stijging van 33% ten opzichte van 2016. Ik zei hier thuis vaak dat het leek of het er veel meer waren dan andere jaren, maar dat werd afgedaan als een obsessie. Niet dus.
Het geluid van één overtrekkend vliegtuig is niet zo erg maar om de Edese wethouder van Luchtvaart Leon Meijer uit een ANP nieuwsbericht van 30 mei te citeren ‘als je het twintig keer op een dag hoort en dat het hele jaar door, is het knap irritant.’ Tienduizend keer per jaar, dat is zevenentwintig vliegtuigen per dag.
Ik moet er wel bij vertellen dat Meijer het had over het geluid van de testvlucht vanaf Lelystad op 2000 meter. Die tienduizend vanaf Schiphol vliegen gemiddeld op 6100 meter. Meijer denkt dat vliegen op een hoogte van 4000 meter een oplossing is. Is dat zo?
In Otterlo ontmoette ik een Edes gemeenteraadslid. We hoorden een vliegtuig overkomen en ik vroeg het raadslid hoe hoog dat vliegtuig volgens hem vloog. ‘6500 meter’, was het antwoord, ‘ik hoor ze bij mij thuis ook altijd.’ Het antwoord klopte.
Als je vliegtuigen op 6500 meter hoort, hoor je vliegtuigen op 4000 meter ook. Ongerust vraag ik mij daarom af hoe geïrriteerd onze wethouder van Luchtvaart straks is als hij twintig keer per dag het geluid hoort van een vliegtuig op 6500 meter plus twintig keer per dag het geluid van een vliegtuig op 4000 meter.
En hoe geïrriteerd wordt de wethouder als het aantal vliegtuigen nog veel hoger wordt? Een toename vanaf Schiphol met nog eens 33% in twee jaar kan immers zomaar gebeuren. Niemand zal hiervoor aan bestuur, politiek en bevolking van Ede en Wageningen toestemming vragen.
En dan is het ook nog onzeker of het aantal vliegtuigen vanaf Lelystad op zevenentwintig vliegtuigen per dag blijft. Voor de toekomst lijken zestig hoorbare vliegtuigen per dag vanaf Schiphol en Lelystad een voorzichtige schatting.
Dat is meer dan knap irritant. Ik zie een wethouder met oordoppen door het gemeentehuis stappen.
Dat lijkt me niet de oplossing. Wat dan? Laten we beginnen met de vraag naar de standpunten van bestuur en politiek. Welke oplossingen zien zij? Wat vinden zij acceptabele geluidsoverlast en wanneer wordt geluidsoverlast volgens hen knap irritant?
Dat betekent dat de gemeenteraad een uitspraak moet doen over het volgens hen acceptabele aantal vliegtuigen dat vanaf Schiphol en vanaf Lelystad over Ede mag vliegen en op welke hoogte dat mag. Dat betekent ook dat de gemeenteraad een uitspraak moet doen over of het wel mogelijk is dat vliegveld Lelystad geopend wordt zonder over irritatiegrenzen heen te gaan. Het past op dat punt niet om je te verschuilen achter de landelijke politiek zoals tot nu toe in de Edese politiek gebeurt.
De burger heeft recht op die duidelijkheid al was het alleen maar om te weten welke politieke partijen willen voorkomen dat straks het hele gemeentehuis met oordoppen in loopt.