U heeft het misschien nog niet door maar in een niet zo verre toekomst worden alle autorijbewijzen ingetrokken. Het wordt u dan verboden nog zelf een auto te besturen. De reden is simpel: de voordelen van het zelf besturen van een auto wegen op een gegeven moment niet meer tegen de nadelen op. Zelf een auto besturen is namelijk inefficiënt, gevaarlijk, legt indirect een groot beslag op grondstoffen en ruimte en veroorzaakt veel leed.
Dat wisten we natuurlijk allemaal wel, maar we kunnen en willen ook niet anders.
Dat niet anders kunnen gaat veranderen. Straks is het technisch een fluitje van een cent om auto’s door computers te laten besturen. Alle auto’s zijn dan verbonden aan één computernetwerk dat van alle auto’s elk moment weet waar ze zijn en de snelheid van de auto bepaalt. Botsingen zijn vrijwel uitgesloten.
De verkeersveiligheid zal, als we zo de menselijke factor uitschakelen, sterk toenemen en dus zal het aantal verkeersslachtoffers flink afnemen. Geen overbodige luxe want wereldwijd sterven er nu zo’n 1.250.000 mensen per jaar in het verkeer. Het aantal ernstig verkeersgewonden is daarvan een veelvoud. Iemand zei: ’maar blijven er dan niet veel te veel mensen leven’. Het verkeer als middel om de bevolkingsgroei te remmen, ik begrijp dat mensen dat wel eens denken.
Een ander voordeel van de computer gestuurde auto is efficiëntie. In zijn boek ‘Homo Deus’ rekent de schrijver Yuval Noah Harari het voor. Elke dag rijdt hij ’s ochtend met de auto een half uur naar zijn werk en ’s middags een half uur terug. De rest van de dag staat de auto stil. Stel dat die ritjes door een computer gestuurde auto worden gedaan? Een auto die je thuis op tijd ophaalt en naar je werk brengt. ’s Middags gebeurt het omgekeerde en de rest van de dag kan de auto anderen vervoeren.
Volgens Harari zijn als dit over de hele wereld wordt ingevoerd 50 miljoen auto’s voldoende om alle ritten uit te voeren die nu door de één miljard aanwezige auto’s worden uitgevoerd. Ook hier zijn de voordelen duidelijk. Minder grondstoffen voor autoproductie bijvoorbeeld, denk alleen al aan de accu’s voor elektrische auto’s, minder parkeerruimte, minder autowegen, enzovoorts.
Omdat het straks kan, zullen we het ook willen. Een beetje lastig voor de privacy maar daar stappen we overheen. De voordelen van de computergestuurde auto zijn te groot.
Auto delen is een voorbode van deze ontwikkeling. Niet meer zelf een auto bezitten maar een auto huren op het moment dat je het nodig hebt. Nieuw is de elektrische deelauto. In Rotterdam, Amsterdam en Utrecht rijden ze al rond. In Rotterdam zien ze het als een noodzaak om bij een toenemende bevolking de stad toch leefbaar te houden.
Zou ook iets voor Ede zijn. Ik zie kansen. Invoering van de elektrische deelauto kan een einde maken aan jarenlang gesteggel over een vierbaans of tweebaans ontsluiting van de Kazerne wijken. Een gemeente brede invoering van de elektrische deelauto zal ruimte besparen die gebruikt kan worden voor de plaatsing van zonnepanelen. De parkeerplaats op het Kuyperplein wordt overbodig en kan op een andere aantrekkelijker manier ingericht worden. En de luchtkwaliteit in Ede zal sterk verbeteren!
Het zijn kansen die Ede nu kan grijpen. Ze kan ook afwachten tot de onvermijdelijke invoering van de computergestuurde deelauto. Dan zit ze straks met te veel wegen en te veel parkeerplaatsen. En niet te vergeten met een te grote publieksafdeling Áfgifte Rijbewijzen!