Meteen naar de inhoud

Zeven poezen, maar slechts zeven levens

Spetter, Joep, Pluk, Snor, Rica, Dennis en Pippa. Zeven van onze poezen die allemaal door auto’s zijn dood gereden bij ons in Otterlo aan de Arnhemseweg. Pippa was de laatste deze week. Voor onze oprit. Boem, bloed aan de kop, dood.
Als kind dacht ik dat poezen oud werden. Poekie en Dollie, onze poezen toen ik in Amsterdam woonde, werden allebei meer dan 20 jaar oud. Maar ja, die leefden dan ook in een binnentuin van een huizenblok.

Wij wonen aan een relatief drukke weg en dan kun je beter je poes binnen houden. Zeker in de lente als poezen vaker onverwacht oversteken. Maar onze Pippa was gesteriliseerd, zat niet meer achter de mannen aan. Alleen de hond Blits daagde ze nog uit door in haar mand te gaan liggen.
Bovendien binnen houden? Dat is geen optie voor een boerderijkat.

‘Eigenlijk zou de Arnhemseweg een 30 kilometerweg moeten worden,’ zei ik tegen een vriend, ‘dat zou heel wat poezenlevens schelen.’ ‘Dat kan niet antwoordde hij’,’ het is een provinciale weg.’
Eerst knikte ik, maar later dacht ik. Hoezo? Is het een provinciaal dogma dat je met 50 kilometer per uur door een dorp moet rijden?

Niet lijkt me. Als je naar de cijfers kijkt is een lagere maximumsnelheid in dorpen, maar ook op wegen buiten de bebouwde kom het overwegen waard. Want Pippa is niet het enige verkeersslachtoffer. Jaarlijks worden er wel 8000 poezen doodgereden in Nederland. En dat is een klein aandeel van het totaal aantal van 27.000 zoogdieren, vogels en amfibieën dat elke dag in Nederland in het verkeer om komt. In een jaar tijd komt dat neer op meer dan 10 miljoen dieren.
Deze slachtpartij vindt plaats ondanks dat er in Nederland 1725 plekken, zoals ecoducten, zijn waar dieren veilig kunnen oversteken. Volgens de Stichting Wildaanrijdingen Nederland zorgen die er echter niet voor dat er minder dieren worden aangereden. Dieren komen via deze hulpmiddelen wel in andere gebieden, maar ook daar zijn wegen waarop ze kunnen worden aangereden. De enige oplossing volgens de stichting is een lagere maximumsnelheid.

En is dat zo erg een lagere maximumsnelheid? Met 30 kilometer per uur door Otterlo betekent dat je een minuutje langer onderweg bent. Met 60 kilometer van Otterlo naar Ede of Papendal scheelt je 2.5 tot 3.5 minuten. En zo beperk je niet alleen het aantal dierlijke slachtoffers. Wat denkt u van de beperking van het menselijk leed? Ook het aantal mensen dat in het verkeer om komt is hoog en zelfs weer toegenomen. Een lagere snelheid zal tot minder verkeersdoden leiden en, een extra voordeel, een lagere uitstoot van schadelijke stoffen.

Hoe gaan we dat bereiken?

Een maximumsnelheid is een politiek besluit. Onder andere de provincie gaat daarover. Op 20 maart zijn er provinciale verkiezingen en mag u stemmen.
U kunt thuis blijven natuurlijk. Dat deden veel mensen die tegen de Brexit en Trump waren ook. Lekker makkelijk, denken dat het toch niet helpt. En later zit je met de gebakken peren.

Niet verstandig dus. Als u echt iets wilt veranderen dan is daar een kans. Zoek een partij die iets wil doen aan de slachtpartij die het verkeer veroorzaakt en ga op die partij stemmen. Al was het alleen maar voor mijn nieuwe poes die ik minimaal negen levens gun.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *